ZAQUAN ADHA JAMBU

Aku lebih bersemangat menonton bolasepak Negeri Sembilan lawan Kelantan daripada tengok Manchester United lawan Arsenal. Walaupun aku selalu pakai jersi Man U merah yang dibeli oleh mak aku kat Kelantan tetapi aku bukanlah seorang yang fanatik terhadap Liga Perdana Inggeris. Mungkin sesetengah kawan aku cakap aku kolot tetapi apa aku kisah. Takde guna tengok EPL ( sekarang dah jadi BPL ) kalau setakat tengok sahaja. Lainlah kalau dengan tengok BPL korang akan hebat bermain bola ataupun futsal, kalau macam tu mungkin aku akan respek kat korang. 

Sekarang ramai Malaysian yang lebih taksub kepada kelab-kelab Inggeris berbanding kelab bolasepak di Malaysia. Ye memang lah team kat Malaysia ni ayam-ayam je tapi tunjuklah minat sikit. Bila aku tengok kad pengenalan penyokong-penyokong fanatik Man U, Arsenal dan Chelsea, ternyata mereka merupakan rakyat Malaysia yang lahir di Malaysia. Tiada pertalian darah dengan mat-mat saleh di England sana. Aku tak berdebar langsung tengok Man U ketinggalan 5-0 kalau nak dibandingkan dengan aku tengok Negeri Sembilan main. Aku sokong sebab team tu sebab ada kena mengena dengan diri aku.  Aku lahir kat Negeri Sembilan jadi lebih baik aku sokong team negeri aku daripada menyokong Man U. Aku bukan lahir di Manchester untuk menyokong kelab tersebut. 

Jangan sesekali tertipu dengan jersi Man U yang selalu pakai.  Aku pakai pun sebab mak aku yang bagi so nilai estestika dia macam tinggi sikit. Peduli apa orang nak cakap aku takde baju lain ke. Kalau pun aku tengok BPL, aku sekadar tengok saja. Tak kan sesekali kecewa apabila Man U dibelasah 10-0. Aku lebih kecewa apabila Negeri Sembilan kalah dengan Kelantan dalam Piala Malaysia 2010. Mungkin lepas ni aku akan diketawakan oleh mereka-mereka yang fanatik BPL. Tapi apa ada hal, apabila bermain futsal bersama-sama ternyata skil Zaquan Adha aku lebih menyerlah berbanding skil Berbatov mereka. 

p/s - Keseorangan sangatlah tidak baik untuk kesihatan mental anda. Seriously.

4 comments:

Anonymous said...

macam berlagak je post ni.haha

Abbyshah said...

setuju. and zahin pun sure setuju gila. dia tak tgk EPL langsung!

Zaki Marsoha said...

anonymous - sorilah kalau aku berlagak

abbyshah- ha3.xbole lawan zahin.dy men piala presiden.hbt tuu :P

PADLE said...

aku amat2 setuju!!

hidup gergasi merah!!