RAJA YANG GEDIK

Siang tadi orang sumer heboh pasal perkahwinan diraja antara Prince William dan Kate Middleton. Perkahwinan yang lebih hebat daripada Yusri dan Erra Fazira. Begitulah nasib apabila menjadi orang yang popular. Semua benda akan menjadi hot. Lebih-lebih lagi bila yang berkahwin adalah seorang putera raja dan bininya adalah rakyat biasa.

Persis cerita dongeng zaman-zaman dulu yang sering mengutarakan kisah seorang rakyat biasa menjadi isteri kepada puteri raja. Seperti kisah Cinderella ataw Snow White zaman moden. Atau kalau dalam konteks nusantara seperti cerita Musang Berjanggut karya P Ramlee. Semuanya bertemakan putera raja yang memilih isteri yang tidak mempunyai darah raja.

Tidak hairanlah ramai rakan-rakan aku yang berjantina perempuan begitu bersemangat untuk menonton live perkahwinan tersebut siang tadi. Semuanya berangan untuk menjadi puteri di hari perkahwinan mereka. Berlawanan pula dengan mereka yang lelaki, tidak mengambil pot langsung tentang majlis tersebut. Punca? Dah semua berangan nak kahwin dengan putera raja, bagaimana pula nasib mereka-mereka ini nanti? Lelaki memang terkenal dengan ego yang tinggi. Bagi mereka, impian tidak realistik wanita-wanita ini telah mencabar keegoan mereka.

Jadi tolonglah berpijak semula di bumi yang nyata. jangan sampai lelaki-lelaki di seluruh dunia membuat perkara yang sama. Hanya mengimpikan puteri-puteri raja untuk dijadikan isteri. Di saat itu menangis air mata darah pun sudah tiada gunanya. Di saat itu bilangan andartu mungkin bertambah dengan pesatnya. Moral of the story, tak payah semangat sangat tengok dorang kahwin. Gedik sangat tu.

p/s - Takde ke mana-mana puteri raja nak pinang aku ?

4 comments:

Anonymous said...

pahal lu emo gile brader

'Aziezah said...

kahkahkah

buttERscotCH said...

aku sokong giler statement2 ko :)

Anonymous said...

mne de puteri raja nk cari laki biasa. tu xlogik lgsg. klu putera raja cari gadis biasa tu baru logik