MARI BELAJAR GEOGRAFI

Malam ini hujan di Jakarta. Esok hari Rabu. Ada kelas macam biasa. Petang tadi tak tidur pun. Petang tadi juga dapat tahu ada gempa bumi kat utara Sumatera. Apesal intro macam takde kesinambungan langsung ni ? Ah persetankan semua itu. Ini bukanlah karangan SPM yang harus menepati piawai Lembaga Peperiksaan Malaysia. Dan di saat perenggan pertama ini habis ditulis, jam menunjukkan pukul 11 malam waktu Indonesia Barat.

Sebut pasal gempa bumi, macam biasalah dulu kecik-kecik selalu baca kat suratkhabar yang Indon ni memang pusat gempa bumi. Namun begitu, Indon bukanlah sebesar Melaka yang kalau diluah mati emak, ditelan mati bapak ( ok takde kaitan ). Gempa bumi petang tadi terjadi kat pulau Sumatera yaitu kalau dilihat dalam peta  berada di sisi lateral sinistra Semenanjung Malaysia. Jakarta pula berada di inferior Semenanjung Malaysia yaitu dalam Pulau Jawa. Pulau Jawa dan Pulau Sumatera tidak bersambung.

Peta nukilan ZakiMarsoha


Jadi kalau gempa bumi kat Sumatera insyaAllah setakat ni tak terasa sampai kat Jakarta. So far yang bergegar kat Jakarta ini cumalah goyang-goyang gerudi para pengdangdut amatur se- Indonesia. Waima K-pop juga tidak dapat mengalahkan dangdut fever ini. Penangan dangdut sangatlah hebat. Pakcik-pakcik yang berketayap dan berkain pelikat pada awalnya akan datang jiwa keremajaannya secara tiba-tiba apabila mendengar dangdut. Mereka bisa bergoyang sampai pagi. Takde hal.

Kesimpulannya, Upin Ipin amatlah popular di Indonesia. Apabila diketahui sahaja oleh rakyat tempatan bahawa anda dari Malaysia, spontan perkataan Upin Ipin keluar dari mulut mereka. Muka ini terlampau comel sehingga mereka berkata begitu. Tak mengapa itu dimaafkan.Oh ya. Tidak dilupakan Siti Nurhaliza juga amat dominan disini. Cuma itu. Tiada Faizal Tahir, Tomok mahupun Aaron Aziz. Mereka semua tidak popular disini. Sekian karangan saya. Terima kasih.

p/s - Berkawan biar beribu. Berkahwin biar empat ! HAHA.

2 comments:

zulaikha said...

zaki, i hope u'll be surprised some time next month or around early sept.

hehe...merantau biar beribu batu, ber-Tuhan biar hanya SATU!!

sekian, nukilan pendek daripada saya.

(:

Mantoll said...

Aaron aziz singapore ye utk pengatahuan anda