MINORITY REPORT


Di Malaysia kita hidup dalam zon yang selesa. Jiran-jiran kau semua Melayu kalau kau orang Melayu. Mungkin ada dua tiga orang Cina dan India tapi majoritinya tetap Melayu. Bila kau duduk dalam komuniti yang dipenuhi oleh manusia yang sebangsa dengan kau, kau tak akan ada apa-apa masalah. Masalah kau mungkin jiran sebelah rumah yang berkaraoke sampai pagi sampai kau nak tido pun tak boleh. Tapi cuba bayangkan satu hari anak kau melanggar anak jiran kau yang merupakan seorang Cina. Lepas tu isu ni menjadi kecoh sekampung. Walaupun orang kampung tahu yang bersalah adalah anak kau yang merupakan Melayu, dorang still akan back up korang dan menyalahkan anak Cina tadi. Itu lumrah. Bila kita hidup dalam majoriti dan sebahagian daripada majoriti tersebut, besar mana pun kesalahan kau, lama-lama ianya akan senyap begitu sahaja. 

Tapi yang kesiannya bila kau menjadi kelompok minoriti. Kadang-kadang kau tak buat salah pun kau tetap bersalah. Normal lah tu. Salah kecik pun macam kau dah buat kesalahan besar. Sebab tu ramai budak melayu merempit tak ada orang nak marah dengan serius pun. Yelah, kau kan majoriti, siapa berani bersuara. Tapi cuba Ah Chong merempit dengan Samyvellu malam tadi, esok komfem keluar kat Utusan ngan Harakah cerita pasal dorang. Biasalah tu racist sikit-sikit ye tak.

Hidup kat Indon ni macam tu lah. Kalau kau kat Malaysia adalah majoriti,  kat sini jangan haraplah. Kadang-kadang kau nak pergi beli makanan pun kena provok. Tengah jalan-jalan pun boleh kena tumbuk macam member aku kena. Tapi apakan daya, hidup kat bumi orang kena bawa otak. Nak melawan komfem kau kalah. Nak report polis pun kena hulur duit kopi dulu baru boleh buat report. Yang bersalah mungkin majikan Nirmala Bonat tapi tak pasal-pasal kau yang kena. Apakan daya, sabar je lah. Kalau kau rasa kau cukup samseng di Malaysia, cubalah hidup kat Indon ni sebulan dua. Baru kau tahu langit tu tinggi rendah. Tapi tak apa. Kalau kau boleh survive kat sini, balik Malaysia nanti memang kau boleh jadi ayahanda Pekida seMalaysia lah. Apa ada hal, orang Malaysia semua manja-manja.

p/s - Kau buat jadual tapi kau sendiri tak boleh ikut. Kau memang cemerlang. Terhebat di dunia. Tahniah.

6 comments:

fadilahrahim said...

oih, truk ek duk sne? kau pena kne pape x?

Zaki Marsoha said...

ha3.xdelah truk sgt.kat msia pun kau tkut dgn mat2 indon apetah lg kat negara dorang sndri. :)

hazwani haris said...

rajin gila berblog skrg. :)

jemmiferra said...

patot r org ckp otak orang indon mahal.

Zaki Marsoha said...

wani - haha mengisi masa lapang :P

kabad - awat mahal?ade emas ke?:P

jemmiferra said...

sebab jarang guna..
fresh. lol