DILEMA MALAYSIA

Sebagai insan yang sudah 21 tahun dan sempena isu yang hangat pasal gerakan mahasiswa kat Malaysia sekarang ni, gua rasa nak tulis pasal politik sikit. Knowledge gua pasal politik tak lah dalam mana. Tapi peduli apa gua. Gua nak tulis jugak. 

Dari sekolah gua dah disogokkan dengan cerita-cerita sejarah bahawa kemerdekaan kat Tanah Melayu digerakkan oleh UMNO yang diketuai oleh Dato Onn. Masa tu gua rasa niat orang2 UMNO semuanya ikhlas untuk merdeka dan perjuangkan nasib bangsa Melayu. Pemimpin2 UMNO pada masa tersebut dirasakan dekat dengan rakyat.

Tapi sekarang pada tahun 2011 yang bakal berakhir gua rasa UMNO sekarang tak seikhlas dulu. Walaupun gua rasa-rasa je, gua rasa gua betul sebab instinct gua selalu betul. Umno sekarang terlalu eksklusif dan bangsawan imejnya. Tak dekat dengan rakyat. Bagi rakyat marhaen macam gua, makan-makan di hotel dan bermain golf tu bukan aktiviti seharian kami. Itu cuma wujud dalam drama-drama tipikal Melayu.

Walaupun gua kritik UMNO, gua bukan pro parti pembangkang. Gua sebenarnya tak berapa berkenan dengan situasi politik kat Malaysia sekarang. Dua-dua pihak tak habis-habis nak kutuk dan burukkan parti lawan. Bagi gua, lebih baik masing-masing senyap dan buat kerja,dan biarkan rakyat menilai sendiri. Rakyat sekarang tidak bodoh dan kepala bana.

Gua sebenanrnya ada impian. Gua nak lepak kedai mamak bersama-sama dengan Najib, Anwar, Nik Aziz, dan Lim Guan Eng dan bincang macam mana nak jadikan Malaysia setaraf Sepanyol dan German dalam bola sepak. Daripada bergaduh bab politik,lebih baik gua majukan bola sepak yang menyatukan rakyat Malaysia. Tak gitu Presiden FAM ?

p/s - UMNO, PKR, PAS, DAP. Gua tak kira. Siapa buat perangai memang semua kena kepala bana dengan gua.


1 comment:

PADLE said...

gua rasa nak ludah entri lu ni..lu sapa gua mau goyang?

gua ni panglima perang tau!