WARKAH BERLAGU PILU

 Didalam filem, dua jiwa yang berbeza darjat sering ditakdirkan untuk jatuh cinta. Namun disebabkan perbezaan ini, cinta mereka ini dihalang oleh keluarga. Pelbagai aksi-aksi cemas ditonjolkan demi memastikan hubungan mereka ini tak dapat diteruskan. Namun akhirnya dua jiwa ini pasti bersatu. Begitulah tipikal filem yang sering menampilkan happy ending.


Namun hidup ini bukan lah semudah filem. Percintaan di alam realiti lebih perit dan lebih beronak duri. Lebih beranjau dari kisah percintaan Adam dan Nur dalam Nur Kasih mahupun Jack dan Rose didalam filem Titanic.



Perpisahan itu selalu terjadi 
Kepada insan yang bercinta 
Sungguh sedihnya rasa 
Apabila ianya terjadi 
Perpisahan bermula dari dua hati 
Yang kehendaknya tak dituruti 
Ataupun manusia

Yang berperasaan benci
Sebuah cinta dan harapan


Menjadi debu berterbangan 

Tersekat nafasku kabur pandangan mataku
Amat tersiksa jiwa kerana kehilangannya
Oh oh... mengapa terus mengharap menanti
Walau cukup kusedari dia takkan kembali


Begitulah antara bait-bait lagu Perpisaha Terasing dendangan KRU. Lagu yang amat sesuai dengan situasi diri aku saat ini. Hidup ini memang begitu. Hari ini bercinta, esok mungkin putus di tengah jalan. Hari ini berdua esok lusa mungkin keseorangan.

Cinta yang telah lama berputik antara aku dan dia nampaknya tidak membuahkan hasil. Benar cakap orang-orang tua, Bunga yang cantik pasti akan dihinggapi oleh kumbang yang lebih gagah dan kacak. Benar juga teori Charles Darwin yaitu '' Survival of the fittest''. Hanya yang benar-benar gagah dan dapat beradaptasi dengan baik akan terus hidup.


******
















Kecewa. Itulah perasaan yang paling tepat untuk menggambarkan diri aku sekarang. Namun begitu, aku doakan kau bahagia. Suratan takdir telah tertulis begitu. Namun seperti bait lagu Pesanan Buat Kekasih dendangan kumpulan Spring, aku ingin berpesan kepada kau Lisa Sughihani, 


"Kiranya kau ada penggantiku, tetapi hidupmu tak bahagia, rela ku memaafkanmu dan menerimamu sayang".......

p/s -  Aku sentiasa menantimu disini Lisa.

3 comments:

zulaikha said...

haha. nice one, zaki.

kesian, bunga sekuntum dah dirampas kumbang seekor. haishh, nak wat cne, kumbang tu lebih berani dan berpengalaman...muahahaha.

semoga awak bertemu cinta sejati suatu hari nanti. lupakan saja cinta yang x kesampaian tu...

Shafiq said...

hahahahahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah !

PADLE said...

puih!!