AWEK BAJU BIRU

Valentines Day hampir tiba. Seperti biasa, perhubungan romantik kami tiap-tiap tahun tak lengkap jika tak menyambut Valentines Day. Perkenalan aku dengan si dia empat tahun yang lalu cukup singkat. Masih ku ingat waktu petang itu ketika aku dengan tiba-tiba mengidam hendak makan goreng pisang. Tanpa membuang masa, aku mencapai kunci motor EX5 biru aku dan terus ke kedai Tok Mael.

Sesampai saja disana,aku dapati goreng pisang hanya tinggal 6 ketul. Cukup-cukup dengan duit yang aku bawa sebanyak 2 ringgit memandangkan goreng pisang tu dijual dengan harga 3 singgit. Belum sempat aku memanggil Tok Mael untuk membungkuskan ku goreng pisang tersebut, datang seorang awek yang agak comel berbaju biru disebelahku dan terus mengambil goreng pisang tersebut menggunakan penyepit kuih donat.

Aku yang memang sedia mengidam tanpa berfikir panjang terus menengking awek tersebut. Aku mengatakan bahawa aku yang datang terlebih dahulu dan dia telah memotong giliran. Dengan tak semena-mena, terlihat titis-titis jernih dimata awek tersebut.

" Ah sudah. Menangis pulak awek ni. Celaka. " getus aku didalam hati.

Titis-titis air mata yang tadinya terlihat sedikit semakin membanyak. Awek tersebut terus berlari meninggalkan aku yang kaget tidak tahu hendak berbuat apa-apa. Ketika awek tersebut hendak melintas jalan menuju kearah kereta Wira berwarna merah kepunyaan beliau, dengan tiba-tiba datang sebuah lori kontena sebesar Optimus Prime dan terus melanggar gadis tersebut.

Suasana menjadi hening. Aku terdiam seribu bahasa. Setelah kepulan asap akibat perlanggaran tersebut hilang, dalam samar-samar aku dapati gadis tersebut tetap utuh berdiri. Bahagian depan lori tersebut rosak teruk. Dengan memakai baju berwarna merah biru denggan tulisan S di bahagia dada, barulah aku taw awek tersebut rupa-rupanya adik kepada Clark Kent dari planet Krypton.

Kahkahkah. Jilaka apa aku merapu ni woi. Kahkahkah.

2 comments:

sjaa64 said...

ciss...penuh emosi aku baca part awal2 tu...baik ko sambung bagi panjang sket cerita ni..kahkah

buttERscotCH said...

bangang!