KAYA MISKIN


Aku benci dengan imej orang kaya. Bukan aku dengki ke apa. Tapi aku ada sebab yang tersendiri. Aku mula benci sejak aku kat Malaysia lagi. Sekarang aku tinggal kat Indonesia bertambah-tambah benci lagi aku dengan imej tu. Sebenarnya bukan aku benci imej tu tapi mungkin lagi kejam, orang kaya itu sendiri. Tapi aku bukan benci semua orang kaya. Aku respek dan tabik dengan orang-orang kaya yang humble dan tak belagak macam haram. Aku ada kawan-kawan jenis macam ini dan aku memang respek orang macam ni. Orang kaya jenis ni adalah orang yang boleh lepak-lepak dengan aku dan orang-orang yang tak berapa kaya dan yang kalau orang lain tengok dia ni pun, orang tak akan ingat dia ni kaya. Orang macam ni aku respek.

Yang aku bencinya adalah orang-orang kaya yang berimej sangat bangsawan macam haram macam sesetengah ahli-ahli politik kat Malaysia. Tapi kat Malaysia aku rasa still ok sebab rakyat Malaysia still ramai yang dari golongan pertengahan yang mana jurang dengan orang kaya tu tak lah besar sangat. So orang kaya kat Malaysia tak bolehlah nak berlagak sangat. Tapi kat Indonesia , kalau kau kaya, kau boleh jadi macam Qarun. Even student-student Malaysia yang belajar kat Indonesia ni akan menjadi golongan kasta yang lebih tinggi daripada orang-orang Indonesia ni sendiri. Bukan nak bersikap nasionalime atau tak tapi tu kenyataan. Kat kawasan aku duduk ni pun, student Malaysia lah antara penyumbang ekonomi yang paling besar dengan cara pembelian bakso, tempe goreng, soto ayam dan pecel lele setiap hari. Tapi bila aku pergi ke shopping-shopping mall, aku akan jadi golongan pertengahan macam kat Malaysia balik. Kat mall-mall ni kau akan tengok saudara-saudara Sukarno, Luna Maya, Manohara dan Ariel shopping tanpa perlu memikirkan berjuta-juta duit dorang habis. Kat sini jugak saudara-saudara menteri shopping dengan bahagianya menggunakan duit rasuah kerajaan. Kebanyakan orang yang aku jumpa kat mall-mall ni mempunyai muka-muka pelakon sinetron yang korang selalu layan kat TV3 manakala orang-orang yang duduk sekitar rumah aku berwajah mat-mat Indon yang buat bangunan kat Malaysia.

Point aku nak cakap kat sini adalah jurang antara orang kaya dengan orang golongan bawahan kat sini. Kalau kat Malaysia kau kerja kilang pun masih boleh lepak Pavillion tapi kat sini jangan haraplah macam tu. Jurang kat sini sangat besar. Kadang-kadang aku fikir gak berapa akaun bank menteri-menteri dan orang kaya kat sini ada sampaikan duit semuanya berkumpul kat dorang. Lagi satu aku tengok orang kaya kat sini macam tak peduli pun dengan member-member senegara dorang. Kadang-kadang aku tengok pakcik jual nasi goreng yang aku selalu beli tu, aku kesian jugak berapa sangatlah dia boleh dapat sehari. Tu belum masuk budak-budak dan orang-orang tua yang ketuk pintu teksi masa traffic light merah untuk mintak sehelai dua duit daripada korang. Aku kesian dowh tengok. Aku tiap-tiap hari kenyang je tapi dorang nak beli teh o ais pun belum tentu dapat. Come on la orang-orang kat atas, ambil berat la sikit. Korang kejam dowh. Mungkin aku sekarang tak banyak duit dan aku boleh lah cakap macam ni. Mana taw satu hari nanti aku jadi kaya mungkin aku jadi macam artis-artis dan menteri-menteri yang sombong macam haram ni jugak kan. Tapi mintak-mintak tak jadi macam tu lah. Kadang-kadang aku rasa nak sepak je muka-muka orang kaya yang kerek kat sini. Kat Malaysia pun sama. Kongsi lah sikit duit korang tu. Apa guna kau beli kereta sampai lima biji tapi kau buat jadi koleksi. Paling kurang pun kau sedekah lah sikit. Nak panggil CNN dan Al-Jazeera pun boleh supaya satu dunia dapat taw kau sedekah tapi at least kau menyumbang juga. Ada rasa nak tolong walaupun kau riak macam unta.

Dan terakhir sekali, menteri-menteri tolong lah buat sesuatu. Sampai bila kau nak makan duit suap. Tak kan bila kau dah kalah main judi kat Las Vegas dan jadi miskin muflis baru nak faham apa yang orang-orang bawah rasa. Come on. Tunjukkan empati sikit. Jangan sampai kena tsunami lagi baru nak insaf. Aku pun kadang-kadang cakap je lebih padahal baru lepas melantak Burger King kat Central Park. Tapi tu pun sebulan sekali baru dapat selepas tiap-tiap hari makan pecel lele. Sebut pasal pecel lele aku pun dah lapar ni. Ok lah. Gerak dulu.

p/s - Sori dowh aku reset Blackberry kau. Mesti kau bengang gila dengan aku kan. Tu la siapa suruh ngade-ngade buat gambar aku jadi wallpaper kau.

1 comment:

fizzy_wox said...

tp 1 je ak xpuas hati dan xphm..semiskin2 dorg pn still mampu tu nk beli rokok. mula2 kesian doe tgk tukang pulun sampah tp tgk asap kt mulut dia tu terus..aish geram!!!