MALINGSIA SEBENAR


Mak aku selalu sound adik perempuan aku bila dia nak keluar rumah sorang-sorang sebab nanti ada mat Indon kacau dia. Aku mungkin tak kena sound sebab aku mungkin nampak lebih maskulin daripada adik perempuan aku. Tapi semaskulin mana pun korang, bila berhadapan dengan situasi cemas korang boleh menggeletar seperti mana handphone vibrate bila mendapat panggilan. 

Semalam member aku kena samun dengan mat-mat Indon kat negara dorang sendiri. Sedangkan kat Malaysia pun dorang berani buat macam-macam inikan pulak di tanah tumpah darah Jawa mereka. Kawan aku ni mungkin tidak semaskulin Christiano Ronaldo untuk membuat si penyamun memikirkan berkali-kali untuk menyamun beliau. Akhirnya si penyamun ni berjaya mendapat sebuah laptop free, handphone beserta duit di dalam akaun yang bernilai jutaan rupiah.

Aku bukan nak salahkan sesiapa dan bersikap nasionalisme tak bertempat. Ada sahaja orang Malaysia yang buat macam tu tapi disebabkan kita juga orang Malaysia, kita tak benci si penyamun Malaysia sebagaimana kita membenci si penyamun Indonesia. Mungkin keadaan di Indonesia ini sendiri yang membuatkan rakyat-rakyat mereka melakukan perkara sebegini. Aku bukan nak menyebelahi si penyamun ni sebab aku juga menyumpah mereka. Kalau pun nak cari duit, cari lah dengan cara yang halal. Jual lah nasi goreng ke, bergedil ke atau bakso. At least korang tak menyusahkan orang lain.

Korang suka tuduh Malaysia ni maling tapi siapa maling sebenarnya. Kalau korang tak taw maling tu apa korang cariklah kat Wikipedia Indonesia. Berhentilah berperangai primitif. Sekali lagi orang-orang kat atas, buat lah sesuatu untuk rakyat korang. Aku benci dowh korang yang tak ambil pot ni. Memang macam haram perangai. Hidup kat bumi Indon ni memang banyak cabarannya. Kat Malaysia pun bila sebut Indon korang akan terbayang macam-macam. Macam-macam kat sini tak termasuk video Ariel dan Luna. Macam-macam yang aku maksudkan adalah kes-kes jenayah yang dorang selalu buat.

Lagi satu, korang pun tahu yang Indon ni anti sangat dengan Malaysia. Jadi apa-apa yang berkaitan dengan Malaysia pun dorang akan benci. Yang benci ni pula biasanya mereka yang dari golongan-golongan bawahan sebab mereka mudah diracuni pemikiran oleh akhbar-akhbar tempatan. Yang kaya-kaya tahu cerita sebenar sebab mereka ada internet. Pelajar Malaysia kat Indonesia juga tak terkecuali daripada menjadi mangsa. Kalau dalam rantai makanan haiwan, pelajar Malaysia adalah seperti tikus yang boleh menjadi makanan kepada ular,burung helang dan platipus. Pelajar Malaysia adalah kelompok yang paling rentan disini. Aku harap aku boleh bertahan hidup dibumi garuda ini yang suka memakan tikus-tikus kecil seperti aku ini.

p/s - Aku terasa dengan kau. Kau boleh buat tak tahu je kan. Memang bagus sangat lah perangai macam tu.

No comments: