RIOT

Aku bukanlah hebat sangat bab-bab politik ni tapi aku bukanlah seperti katak lepak bawah tempurung sampai tak ambil tahu perkembangan dunia. Sekarang heboh kat Mesir pasal pemberontakan rakyat sebab tak puas hati dengan kepimpinan presiden mereka sendiri. Mana tak puas hati kalau dah 30 tahun memerintah, ramai rakyat masih miskin. Bagi aku tak kisah kau nak pegang kuasa berapa lama asalkan tangungjawab kau jalankan. Kalau rasa tak mampu, berundur dan bagi peluang kat orang lain sebelum kau ditendang dengan cara hina. 

Tun Dr Mahathir jadi perdana menteri Malaysia selama 22 tahun. Itu juga satu tempoh yang lama. Tapi tak pernah jadi pemberontakan yang hebat macam kat Mesir sebab kita boleh nampak sendiri sumbangan beliau. KLCC, KLIA, Menara KL, dan menangani krisis kewangan 1997 adalah antara contoh. Dan Mahathir bukanlah gila kuasa. Beliau menyerahkan kepimpinan masa Malaysia dalam keadaan yang amat stabil. Aku rasa kalau Mahathir tak ada, mungkin nasib Malaysia sama sahaja seperti Indonesia pada hari ini. Kita beruntung sebab dapat doktor sebagai seorang perdana menteri sebab doktor menyelesaikan masalah dengan sistematik. Ada diagnosis, prognosis dan curative.

Empayar Rom dan Turki Uthmaniah yang hebat pun boleh jatuh inikan pula kerajaan pada masa moden sekarang. Rakyat zaman sekarang lebih bijak dan bukannya senang ditipu. Tak kan nak duduk diam kalau orang-orang atas berlaku curang kan? Rakyat mempunyai hak untuk mendapat pemerintah yang adil. Bagi pemerintah-pemerintah pula, jalankanlah tanggungjawab anda. Jangan banyak cakap. Buat kerja dan automatik orang akan suka. Tak payah susah-susah yakinkan orang ramai yang kau dah lakukan itu dan ini kat suratkhabar. Orang zaman sekarang nampak saja senyap. Tapi senyap tak bermakna tak boleh melihat. Selepas Iran, Tunisia, Mesir, giliran siapa pula seterusnya?

p/s - Android biru putih sedap disentuh skrinnya. Jangan berlagak boleh tak?

3 comments:

Anonymous said...

android biru putih xberlagak pun

fadilahrahim said...

AHAHAHAHAHAHAHAHHAA.
android kene ade haaa.
adoyaiii.
lawak lawak

Zaki Marsoha said...

hahaha.cerita ni xde kaitan dengan hidup ataupun yang mati :P