AMOI CANTIK

Kat Indonesia ni kaum Cina dah kurang kecinaannya kalau nak dibandingkan dengan Cina kat Malaysia. Semalam aku berjalan-jalan di shopping complex tiada pun kedengaran lagu-lagu Gong Xi Fa Chai ataupun limau-limau yang dibagi free. Kat sini orang-orang Cina pun bercakap bahasa Indonesia yang selalu kita dengar di sinetron di kaca tv rumah kita. Sebab di Indonesia tiada lagi isu berkaitan bangsa ni. Dorang dah menjadi bangsa Indonesia. Sebenarnya Malaysia nak buat macam ni dulu. Aku ingat lagi sebab masa form 4 ada belajar pasal bangsa Malaysia dalam buku teks sejarah. Tapi kat Malaysia tak jadi. Kalau kita jumpa Cina kat Malaysia, kita tak faham pun dorang cakap apa sebab dorang bercakap dalam bahasa Cina.

Kecuali lah kalau korang dulu sekolah kat sekolah vernakular tu lain lah cerita. Tapi nasib baik juga kat Malaysia tak jadi macam tu. Cuba bayangkan kalau kat Malaysia ada satu bangsa je. Takde lagi Cina, India dan Melayu. Dalam IC korang akan ditulis bangsa Malaysia. Bila dah jadi satu bangsa, automatik semua orang akan dapat hak yang sama rata. Dan secara automatiknya juga orang Melayu kita akan ketinggalan. Melayu di Malaysia masih survive pun sebab dorang ada hak-hak istimewa tu semua. Tapi kalau dah dijadikan satu bangsa, hak-hak tu semua automatik hilang. Dan sebab tu juga aku tengok kat Indonesia ni yang kaya-kaya semuanya berwajah Cina. 

Memang lah dorang dah jadi bangsa Indonesia tapi darah dorang still darah keturunan Bruce Lee. Orang mungkin boleh tukar agama tapi impossible untuk orang tukar bangsa. Dan kaum pribumi Indonesia yang merupakan keturunan Majapahit semua aku tengok kebanyakannya menjadi pengemis di negara sendiri. Sangatlah sedih. Aku bukanlah mahu bersikap racist tetapi itulah kenyataannya. Dr Mahathir cakap buat apa belajar sejarah kalau fakta yang betul tapi sensitif bagi sesetengah orang dihilangkan dari sejarah semata-mata untuk menjaga hati sesetengah pihak.

Aku memang tak suka belajar sejarah kat sekolah dulu. Sebab apa? Sebab cara penyampaiannya. Kalau setakat cikgu baca apa yang ada dalam buku teks dan suruh budak-budak dengar, mana tak ngantuknya. Tapi sedikit sebanyak kena juga tahu sejarah negara sendiri. Janganlah dungu sangat. Kalau orang tanya bila Malaysia merdeka tapi tu pun kau tak dapat jawab, aku rasa orang macam ni mungkin berasal dari masa depan seperti Doremon. Ok lah. Tetiba plak aku jadi nasionalis hari ini. Kepada apek-apek dan amoi-amoi di seluruh dunia, Gong Xi Fa Chai diucapkan. Toce-toce. Makan limau tu ingat-ingatlah aku disini.

p/s - Aku tak nak lah makan nasi goreng tiap-tiap ari nanti. Gulai ayam please.

2 comments:

achso said...

bila eh malaysia merdeka??

Zaki Marsoha said...

mungkin kita patut bukak buku sejarah sama-sama balik. aku pun dah lupa =.='