PARANOID

Semalam dan hari sebelumnya aku ada baca blog pasal krisis kat  Mesir. Blog tu cakap ada student Malaysia yang kena rogol dan bunuh. Dan lepas tu ramailah kawan-kawan aku yang post link blog ni kat facebook memasing. Biasalah tu. Malaysia kan. Senang sangat percaya. Kita ada otak kenalah guna. Jangan gelabah tak tentu pasal. Dengar kambing jiran kena makan dengan ayam pun dah heboh satu kampung. Come on. Usha betul-betul cerita tu dulu baru boleh heboh-heboh. Ni tak. Baru dengar cerita sekerat dah tersebar satu dunia.

Zaman sekarang ni memang zaman fitnah. Aku pun boleh tulis kat blog aku ni yang aku kena sodomi oleh orang-orang Indon pastu aku suruh la sorang member aku post kat facebook. Mungkin dalam masa setengah jam je nanti blog aku boleh jadi popular disebabkan mesej berantai ni. Pastu mulalah nak salahkan kerajaan tak buat apa-apa. Aku bukanlah penyokong kuat kerajaan. Aku juga bukan penyokong pembangkang. Gunakan otak anda masing-masing. Bersikap adil kepada diri orang lain. Janganlah fanatik tak tentu pasal dan pastu bila ada benda yang buruk pasal pihak yang kau tak suka mulalah kau nak kecoh satu dunia. 

Trend macam ni memang dari dulu lagi aku tengok. Sejak zaman friendster lagi. Korang akan dapat mesej yang bunyi lebih kurang macam  ' Sebarkan mesej ini kepada 30 orang muslim. Anak-anak Palestin sudah ramai yang mati. Kita sebagai saudara semuslim walaupun tidak dapat menolong tapi paling kurang dengan cara ini kita mengingati mereka. Sila sebarkan dan jangan sesekali anda hiraukan mesej ini. Semalam seorang pemuda yang menghiraukan mesej ini telah mati dilanggar basikal.' Pernah tak korang dapat mesej macam ni? Kalau tak penah sudah.

Lepas tu mulalah. Peti Masuk emel aku dulu sering dipenuhi mesej2 seperti ini. Tension aku dibuatnya. Last-last aku delete je. Takde pun aku kena langgar dengan basikal keesokan harinya. Kawan aku ajak naik basikal sama dengan dia lagi adalah. Come on Malaysian. Gunakan otak anda. Jangan paranoid sangat. Apa guna umur da puluh-puluh tapi tak boleh berfikir dengan rasional. Jadilah warganegara yang cemerlang gemilang dan terbilang. Renung-renungkan dan selamat beramal.

p/s - Sila baca blog aku setiap hari dan bagitahu kawan-kawan korang tentang blog ni. Kalau tak korang akan mati dibunuh zombi yang baru bangkit dari kubur.

5 comments:

fadilahrahim said...

kau gilee -.-
zombi xleh blah.
haha.
aku pon benci gileeee chain chain mesej nih. aku delete je. mlas nk careee.
haha

Zaki Marsoha said...

agaklaaa.ntah pape sng sgt pcaya.ha3.

Anonymous said...

ps ps nie ko tirru obfin kerrrr?

Zaki Marsoha said...

aah aku amek idea die.but point aku tntg org msia yg suke glbh x tntu pasal.ak tulis ni pas bca post obe la :)

Anonymous said...

mesej berantai tu mmg annoying gilerr,