MUSUHNYA HABIS BINASA

Malam Sabtu 29 Oktober. Final piala Malaysia antara Terengganu dan Negeri Sembilan. Sebagai anak jati Negeri, sememangnya game ini lebih bersemangat untuk aku tengok. Pada waktu yang sama kat EPL Chelsea tengah lawan Arsenal.

Aku memang tak layan EPL. Sekadar tengok macam tu sahaja. Orang-orang yang layan EPL ni biasanya orang Melaka dan KL. Sebab ? Melaka dengan KL mana ada team bola kat dalam Liga Malaysia. KAHKAHKAH. Ok Johor dengan Sarawak pun termasuk sekali.

Feel sokong team kelahiran sendiri memang berbeza dengan sokong team-team EPL. Aku pon tak paham dimanakah rakyat-rakyat Malaysia yang lahir di England ni dapat semangat yang begitu jitu untuk menyokong team-team EPL. Ibarat kelab-kelab tersebut adalah tanah tumpah darah mereka. Ibarat Wayne Rooney menyokong Selangor. Takde kaitan langsung dengan diri sendiri. Namun begitulah rakyat Malaysia. Mat saleh bagi mereka semuanya hebat.

Bayangkan perasaan menyokong pasukan kelahiran di stadium, bersama-sama mereka yang turut sama menyokong. Walaupun tak kenal dengan mereka-mereka ini, kami tiada masalah untuk berpelukan dan bersorakan bersama-sama ketika pasukan negeri kelahiran sendiri menjaringkan gol. Perasaan yang sukar digambarkan. Bak kata Rooney, awesome !

Cakap banyak tiada guna. Biarlah aku dilabel kolot melayan Liga Malaysia. Asalkan kepuasan terasa di dalam diri. Tak payah nak bajet England sangat. Seburuk mana pun, Malaysia tetap tanah negara kita yang dijunjung. Berhentilah mendewa-dewakan anasir-anasir luar. Semoga Melaka, Johor, KL dan Sarawak mempunyai pasukan bolasepak sendiri selepas ini. KAHKAHKAH.

p/s - Negeri Sembilan memang power ! Hobin jang hobin !

2 comments:

'Aziezah said...

hahah sumpah kuajak kutuk negeri2 tu

zoe sawyer said...

haha.disebabkan kmpung ku di N9..ak gelak besar bce post nieh. hahaha. hobin abis jang!