ANGAN-ANGAN MAT JIWANG

Malam itu, aku ber BBM dengan seorang teman. Aku bertanya tentang drama Vanilla Coklat yang sedang hangat di Malaysia sekarang. Dengan menggunakan teknologi yang sedia ada, aku terus ke laman YouTube untuk melihat sedikit sebanyak isi Vanilla Coklat. Seperti yang telah dijangka, drama ini berkisarkan sepasang suami isteri yang romantis. Penuh dengan scene didalam bilik dan atas katil.

Kesimpulan yang aku dapat simpulkan, di Malaysia mudah untuk menawan hati wanita-wanita dengan cerita-cerita yang membawa tema begini. Tema yang jiwang, yang membuatkan wanita berada di awang-awangan. Yang dapat berangan bahawa mereka lah yang sedang berada dalam drama tersebut. Seperti biasa, pengarah-pengarah drama di Malaysia bijak memanipulasikan ini. Drama dengan tema yang tipikal dan boleh diagak kesudahannya.

Begitu juga Kepop. Menggunakan imej lelaki-lelaki yang kacak dan menari-nari yang bisa membuatkan wanita berada di awang-awangan, berangan akan mempunyai bakal suami seperti mereka ini. Kawan yang aku BBM tadi juga mengatakan, Profesor di universiti beliau mengatakan wanita yang minat Korea dan jejaka-jejaka jambu ini orang-orang yang tidak mempunyai teman istimewa. Mereka melayan Kepop bagi mengisi kekosongan hati. Berangan dan terus berangan supaya mempunyai suami dari Korea. Apakan daya, obses menguasai diri.

Oh ya, aku obses dengan bola sepak. Hanya dua team yang menjadi keobsesan aku. Negeri Sembilan dan Malaysia. Bukan Manchester United. Negeri Sembilan, tempat aku lahir, tempat aku membesar dan Malaysia, negara yang aku cintai. Dua tempat yang ada kaitan dengan aku. Sebutkan kaitan Korea dengan anda wahai Kepopers sekalian.

p/s - Jamal Abdilah. Tak perlu menari, tak perlu rupa yang kacak. Namun tetap lagenda.

No comments: