MALAYSIAKU

Bagi sesiapa yang belajar diluar Malaysia, setahun sekali sudah pasti akan ada Malam Kebudayaan Malaysia. Tidak kira lah anda berada di USA, UK, New Zealand hatta Papua New Guinea sekalipun. Seperti biasa, yang dipersembahkan untuk malam kebudayaan ini seringkali berupa tarian-tarian tradisional. Tidak dinafikan itu semua merupakan kebudayaan Malaysia tapi itu sahajakah budaya kita di Malaysia ?

Kelab UMNO luar negara seperti mana UMNO di Malaysia sangat bersifat eksklusif. Majlis-majlis sambutan para-para menteri di hotel-hotel besar, menemani Dato' dan Tan Sri bermain golf, dan menemani Datin-Datin bershopping. Imej yang terlalu eksklusif boleh membangkitkan sentimen kebencian dari rakyat-rakyat marhaen mahupun pelajar-pelajar marhaen. Tidak perlu menjadi kuli para Dato dan Menteri untuk kepentingan mereka sendiri.

Liga Perdana Inggeris di Malaysia sangat hangat sambutannya. Seringkali hujung minggu kedai-kedai mamak dipenuhi mereka-mereka yang lahir di England tapi berwarganegara Malaysia. Itu tak mengapa. Tapi sehingga bangga dan fanatik dengan team luar, itu satu kebodohan. Bersederhanalah. Kalau hendak dibanggakan dengan Liga Inggeris, lebih banyak kelab-kelab Eropah lain yang lebih hebat.

p/s - Ada mata kau lihatlah. Ada hati jangan dibenci.

No comments: