EMO

Semenjak-dua menjak ni, aku melihat begitu ramai mereka yang emo. Tidak dapat kupastikan apakah sebabnya. Di Malaysia semalam ramai juga yang emo tatkala turun demo jalanan di Kuala Lumpur. Setelah berkecimpung dan menghadapi beberapa situasi emo, peratusan yang paling besar datangnya dari kaum wanita.

Masakan tidak, di Twitter dan Facebook kaum wanita mendominasi status yang berbaur emo. Sebabnya pelbagai. Bergaduh dengan boyfriend, bergaduh dengan kawan sehinggakan digigit kucing pun bisa menyebabkan emo. Emo itu bagus, menunjukkan kita ada hati dan perasaan. Tetapi emo yang berlebihan adalah tidak sihat. Ianya secara tidak langsung akan memberi kesan kepada kawan sekeliling dan persekitaran kita juga.

Adat berkawan dan bermasyarakat, tidak perlulah menunjukkan emo kepada mereka. Akan wujud situasi janggal apabila salah seorang telah emo tanpa sebab. Emo juga tidak perlulah diluahkan tiap hari kerana orang yang melihatnya lambat laun akan menjadi meluat melihat golongan-golongan sebegini. Sekali sekala tidak mengapa.

Ibarat kucing, yang garang dan tidak manja tidak akan disukai manusia. Manakala kucing yang manja dan tidak menggigit-gigit akan dibelai, dan didekati manusia. Tapi itu kucing. Tiada akal untuk menjaga hati sesiapa. Manusia yang mempunyai akal emo lah pada tempatnya. Jangan kerana emo, kelak anda binasa.

Tapi kalau anda hendak emo juga, pergilah mendaftar ke NASA dan suruh mereka hantar anda di planet Pluto. Emo lah sebanyak mana yang anda mahu.

p/s - Emo kat blog lah baru cool. Kahkahkah.

1 comment:

Anonymous said...

jgn selalu emo ye =p